Monday 27 August 2012

Bermulanya sebuah perjalanan

Bismillahirrahmanirrahim . .
Perjalanan saya sebagai seorang niqabis tidaklah sehebat niqabis-niqabis lain . .
Bagaimana alkisah nya perjalan saya sebelum saya berniqab akan saya kongsikan bersama . .InsyaAllah
Alhamdulillah segalanya bermula dengan hadiah dari seorang sahabat yang sudi menghadiahkan saya purdah dan juga jilbab . Terima kasih kepada sahabat yang memberi .
Dulu jiwa agak keras sehinggakan menolak mati-matian untuk berpurdah tapi menyimpan pemberian sahabat dengan sabaiknya . Maaf kepada sahabat yang sudi memberi hadiah kerana purdah tu langsung tak di usik lebih kurang sebulan .
Selepas mendapat hadiah yang sangat bernilai dari seorang sahabat , kehidupan mula berubah . Saya tak dapat menjadi diri saya yang dulu kerana merasakan tiada ketenangan dalam hidup .
Selama dua minggu , saya bergelut dengan perasaan sendiri dan merasakan kehilangan sesuatu dalam hidup .
Alhamdulillah buat pertama kalinya mendapat pensyarah (miss farah)yang juga berniqab sangat menyentap jiwa yang sudah terlalu kering dan kosong .
Lalu mengambil keputusan untuk berkongsi cerita dengan miss farah tentang perasaan dan jiwa saya yang kering dengan Islam . .
Air mata tak dapat di bendung saat berkongsi cerita dengan misss farah . Hati terasa sangat sayu dan sedih yang tak dapat nak saya gambarkan hanya dengan kata-kata .
Masih teringat kata-kata miss farah  "Pemberian hadiah dari sahabat awak mungkin adalah satu petunjuk dari Allah untuk awak . Buatlah istikharah dan cuba untuk pakai "
Saat itu saya tak mampu nak berkata apa-apa kerana hanya mampu menangis . . Pencarian saya untuk mendapatkan balik sesuatu yang telah hilang dalam hidup saya tak berhenti di situ .
Bertanya pula pada seorang sahabat yang lebih layak dalam soal ini . .
Berkata seorang sahabat "Cepat-cepatla grab bila Allah dah buka hati kita , takut nanti kita akan jadi orang yang paling rugi sebab Allah tarik balik perasaan untuk berubah " .
Terima kasih juga kepada sahabat yang memberi kata-kata hikmah yang menjadi pegangan saya sampai sekarang . .
Selama berminggu-minggu juga mata basah dengan air jernih yang tak henti-henti mengalir siang dan malam ..
Pada suatu malam , saya cuba untuk mengagahkn diri untuk melakukan solat sunat istikharah bagi memohon petunjuk dari yang lebih layak antara yang paling layak iaitu Allah s.w.t . .
Alhamdulillah akhirnya decision is taken tapi perjalanan saya tak berhenti di sini apabila parents masih tak mengetahui niat saya untuk berubah .
Tentangan dari parents menyebabkan saya kehabisan air mata untuk menangis lagi . Saya akui diri sangat tidak kuat jika berhadapan dengan mak ayah . Ayah sangat tak setuju dengan keputusan saya untuk berubah terutama sekali ingin berpurdah . Tapi tentangan dari ayah tak melunturkan semangat saya untuk berpurdah .
Tapi mentaati ibu bapa itu wajib lalu saya mengambil keputusan untuk pulang ke kampung dan berbincang dengan parents tentang masalah ni .
Ayah meletakkan syarat yang saya hanya boleh berpurdah bila di kolej sahaja dan tak perlulah nak berpurdah bila dekat kampung . Hati sedih dan berat untuk menerima syarat ayah tapi terpaksa terima . Akhirnya kini aku berniqab tapi sedih kerana tak dapat nak istiqamah terutama sekali bila dekat kampung . Syarat ayah saya patuh hingga kini . Hanya mampu berdoa supaya Allah bukakan pintu hati ayah untuk menerima perubahanku 100% . Amin InsyaAllah


Aziey Aziz ^_^


5 comments:

  1. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
    Replies
    1. hihi..saje test komen, xprnh wt..jgn marah ea

      Delete
  2. InsyaALLAH,Allah swt akn bukakn hati ayh ko,azie..sbb Allah swt xprnah mngecewakn hmbaNya..
    Sometimes we have to sacrifice our own pleasures for the pleasure of the One we love most - Allah..:)

    ReplyDelete
  3. Terima kasih zue sebab sudi bagi pendapat . . InsyaAllah zue one day ayah ake boleh terima seadanya . . amin . .:)

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum..alhamdulillah..ana hampir genap setahun berniqab..pada mulanya ayah ana juge tidak membenarkan ana berniqab..tetapi apabila ana menunjukkan kesungguhan ana,akhirnya ayah ana benarkan.tetapi ana terpaksa menanggalkan niqab untuk ke sekolah.insyaallah,ayah enti pasti faham akan penghijrahan enti.bertawakallah dan berusaha.jangan mudah putus asa yer?

    ReplyDelete